Teks asal:Kepentingan Kajian (Bab 1).
Bab 1, 1.6 kepentingan kajian. Ok,
kepentingan kajian ini memang kita kena ceritakan atau jelaskan dengan
terperinci ya. Kerana di sini biasanya kita dalam borang pemeriksa kita ada satu
bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. Iya lah, kalau kajian
tak penting kenapa pula kita kena jalankan kajian? Jadi sebab itulah, sebab ada
kepentingan lah yang kita jalankan kajian. Jadi untuk bahagian ini, kita akan
tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ini di
bawahnya, kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi yang bahagian ini kita kena
ambil ya. Kalau contohnya sekarang kajian kita tentang wacana tekstual skrip
animasi cerita rakyat. Jadi apa ok kajian ini penting, kerana apa ya? Untuk
siapa? Jadi kita kena nyatakan. Tapi, dalam kepentingan kajian ini kita kena
jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi kalau daripada kajian ini kita lihat
mungkinlah, mungkin ya, kepentingan kepada masyarakat. Jadi, apa dia? Kena
huraikan bawah ini. Jadi kepentingan masyarakat tu besar, jadi bila besar tu
kita huraikan dalam satu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi dalam 1.6.2, apa
yang kecil lagi. Ok, contohnya Kementerian Pelajaran atau Kementerian Pelajaran
Pendidikan contohnya. Jadi, letak tajuk ini makna kajian ini penting untuk yang
ini. Jadi huraikan bawah dia, kenapa dia penting? Tapi pastikan bila kita nak
hurai tu kita kaitkan balik dengan kajian kita. Mana tajuk kita tu, kajian kita
dari segi mana. Dari sudut mana yang penting tu. Jadi, kemudian turun lagi yang
kecil yang lebih kecil lagi mungkin sekolah. Ha, sekolah tu dari sudut mana,
dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah ia penting kepada cikkgu
sahaja , guru besar ataupun pelajar. Jadi itu yang lain pula, jadi yang ini
kita boleh letak pelajar. Jadi daripada besar hinggalah ke kecil ha ok. Jadi
sekarang ni pelajar dari segi mana yang penting, huraikan pula dalam satu
perenggan. Hah, kemudian yang sini mungkinlah guru ok. Sebab guru kena
menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran PNP. Jadi kita huraikan
dari segi apa? Jadi dalam ini kadangkala ok, didapati ada penyelia yang
mengatakan bahawa setiap huraian dekat dalam ini, setiap huraian yang awak dah
jelaskan untuk subtopik ini perlu disokong dengan kajian dengan Sarjana lain
ataupun kajian-kajian lain. Boleh juga sebenarnya macam saya katakan terpulang
kepada penyelia kerana saya ulang lagi sekali iaitu kita ni penyelia ya semua
mempunyai different school of thought. Ok pemikiran kita berbeza. Jadi
mungkin ada penyelia kata “ok awak letak sokong, sokongan untuk tiap satu”. Kenapa
pentingnya pada masyarakat? Kenapa penting kepada Kementerian? Kenapa sekolah?
Kenapa pelajar? Kenapa guru? Jadi kena ada sokong. Jadi macam saya, bagi saya
kalau dihuraikan di sini, sebab bagi saya ialah kepentingan kajian ni menurut
kajian ya kepentingan ini menurut kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat
huraian di sini huraian di sini berkait rapat dengan kajian kita. Makna huraikan
dari sudut mana pentingnya. Jadi bila kita buat huraian, kalau bagi saya kalau
tidak ada rujukan pun tidak mengapa. Kerana huraian yang awak tulis dalam ini
sudah cukup jelas, untuk setiap satu betapa pentingnya tiap-tiap satu ini
betapa pentingnya kajian ini kepada masyarakat, Kementerian, sekolah, pelajar
dan guru. Ok, jumlah kepentingan ini biasanya ialah takkan kita nak letak satu
kepentingan sahaja. Nampak sangat tak penting kajian ini ya. Ha, jadi kita
biasanya kita akan letaklah minima 3 ok, maksima 5. Ini, ini biasalah kalau
misalnya nak lebih pada 5 boleh. Tetapi kalau terlampau banyak sangat mungkin yang
banyak itu dalam kategori yang sama. Jadi tidak perlulah kita nak letak banyak
sangat sub subtopik. Kita boleh cantumkan ia, cantumkan supaya ia menjadi 1, 1
subtopik yang lain. Ini hal ini kerana apabila terlalu banyak kadang-kadang
sebagai pemeriksa kita lihat ok, kenapa ini sama dengan ini. Contoh ya, ini
sama dengan ini sama dengan tu. Kenapa awak perlu huraikan, nak pecah pecah kan
dia pula. Jadi kalau minima 3 ok. Jadi kita boleh kumpulkan. Jadi, ingat ya! Bila
buat penyusunan kepentingan kajian ni mestilah daripada besar (masyarakat tu
luas ya) kecil kecil kecil akhirnya individu ya pelajar.
Teks terjemahan:
Importance of the Study (Chapter 1).
Chapters 1, 1.6 importance of the study. Ok, the importance of this
study we do have to tell or explain in detail. Because here we usually in our
examiner form there is a section that shows what the importance of this study.
Yes, if research is not important, why do we have to do the research? So that's
why, because there is an importance that we do the research. So for this
section, we will write using subtopics. So subtopic the importance of this
study below, we have another subtopic. So this part we have to take. If for
example now our study of the textual discourse of the animated script of
folklore. So why is this study important, because of what is it? For whom? So
we have to state. But, in the importance of this study we have to explain
according to the big first. So, if from this study we see it is possible, maybe
yes, the importance to society. So what is that? Need to describe below. So the
interest of the community is great, so when it is big we describe it in one
paragraph. Then we shrink again in 1.6.2, what is smaller again. Ok, for
example the Ministry of Education. So, put this topic the meaning of this study
is important for this one. So explain below, why is this important? But make
sure when we want to explain that we link back to our study. Which is our
topic, which is our study in terms. From which point is important? So, then
down again the smaller ones the smaller ones might be school. Ha, that school
from which point, in which aspect is the importance of this study. So is it
important for teachers only, headmasters or students. So that's another one, so
this one we can place students. So from big to small. So now this student in
terms of which is important, explain in one paragraph. Then the one here might
be the teacher. Because teachers have to provide materials for teaching and
learning PNP. So we describe in what terms? So in this sometimes ok, it is
found that there are supervisors who say that every description is close in
this, every description that you have explained for this subtopic should be
supported by studies with other Masters or other studies. It can also be true
as I said it is up to the supervisor because I repeat again that we supervisors
all have different schools of thought. Our thinking is different. So there may
be a supervisor saying "ok you put support, support for each one".
Why is it important to society? Why is it important to the Ministry? Why
school? Why students? Why teacher? So there must be support. So like me, for me
if it is described here, the reason for me is the importance of this study
according to the study of this importance according to your own study. So when we
make a description here the description here is closely related to our study.
Meaning explain from which topic it is important. So when we make a
description, if for me if there is no reference it does not matter. Because the
description you wrote in this is clear enough, for each one how important each
one is how important this study is to the community, the Ministry, schools,
students and teachers. Ok, the amount of interest is usually that we do not
want to put only one interest. It seems that this study is not very important.
So we usually we will put a minimum of 3, a maximum of 5. This is normal if for
example you want more than 5, also can. But if there are too many, it is very
possible that many are in the same category. So we do not need to put a lot of
subtopics. We can merge it, merge it so that it becomes 1, 1 other subtopic.
This is because when there are too many sometimes as examiners we see, why this
is the same as this. For example, this is the same with it. Why do you have to
explain, you want to break it. So if the minimum is 3 ok. So we can collect.
So, remember that! When compiling the importance of this study, it must be from
large (the community is large) small to small, finally the individual is the
student.
RUJUKAN:Normaliza Abd Rahim. (2020). 5. Kepentingan
Kajian (Bab 1). #JomTulisTesis. Diakses pada 8 Januari 2021
melalui pautan https://www.youtube.com/watch?v=ybSmRq8m-RU
BUKTI SUBSCRIBED
BUKTI KEHADIRAN PADA MINGGU 11
No comments:
Post a Comment