Teks asal:
Keputusan dan perbincangan. Analisis tanpa jadual - 2 (Bab 4)
Kita mulakan dengan bab 4, bab 4 bahagian keputusan dan
perbincangan. Jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan
perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual. Tapi yang
ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4
keputusan dan perbincangan. 4.1 kita letak pengenalan seperti juga saya
jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4
ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung dalam bab ini. Ingat ya kalau kita
buat panjang lebar dalam bab pengenalan ini nanti membuatkan seperti macam
sorotan kajian la pulak. Jadi dalam pengenalan ini tak perlulah ada rujukan
sebab membuat bila kita ada rujukan akhirnya kita akan jadi seperti bukan bab
4. Sebab bab 4 ini kita akan analisis data jadi seterusnya kita masuk ke 4.2
ini biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif
ni objektif kajian yang tentang wacana tesktur skrip animasi cerita rakyat.
Jadi sebenarnya bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial
ke sains ke teknologi ke semuanya hampir sama untuk macam mana kita nak tulis
dalam bab 4. Jadi di sini kalau kita tengok di sini objektifnya ialah
mengenalpasti wacana tekstur seperti biasa kita akan letak dia punya ayat dalam
objektif itu. Jadi wacana tekstual ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang
awal ini iaitu mengenalpasti atau menganalisis jadi yang ini pastikan jangan
letak di sinilah pulak ya sebab kadang kadang pelajar ni pergi letak
mengenalpasti wacana tekstual bla bla bla dekat hujung tak perlu. Jadi yang
sekarang setelah wacana tekstual tu kita teruskan ke kalau kita tengok teori
yang sebelum ini teori yang telah dijelaskan sebelum ini kalau kita tengok ya
kita tengok teori analisis wacana dalam ini kita ada kandungan kita bermulakan
dengan kandungan tapi sebelum itu sebelum kita nak masukkan data ini wacana
tesktual ini kita jelaskan di sini mukadimahlah apa makna menurut Normaliza Abd
Rahim wacana tesktual terbahagi kepada 3 elemen bla bla bla teruskan. Kita beri
penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis.
Jadi bila kita masuk kandungan di sini kita kene jelaskan jugalah kena huraikan
sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019).
Kemudian, setelah itu ini berbeza ya dengan sebelum ini iaitu
sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh menggunakan cara
yang lain. Jadi contohnya, kandungan ini yang kita dapat sebelum ini kita dapat
daripada skrip ya yang kita kata skrip 1 hingga skrip 30. Jadi awak dah susun
semua skrip tu sampai 30 buat sistem coding kita kod kan dia 1 sehingga 30.
Jadi kita fahamlah apa makna ataupun skrip yang kita rujuk sebenarnya. Jadi di
sini sekarang ini contohnya dalam kandungan kita ada tema jadi tema itu kita
boleh letaklah contoh dalam skrip kita dapati dalam skrip 1 kita letaklah kita
punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza ini ditengah sebab ayat ni sebelah
sini sehingga sebelah sini jadi dia punya bukti kita letak bahagian tengah dan
biasanya kita letak dalam italic jadi letak ditengah dan kemudian ni contoh
ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di
bawah ini SK 1 contoh dia daripada skrip nombor satu. Ayat ini menunjukkan yang
menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut. Jadi awak boleh susun tema
contohnya yang macam saya katakan tema tentang kekeluargaan awak boleh beri
lima contoh. Jadi yang kandungan bermakna yang 4.2.1.1 tema contohnya
kekeluargaan. Jadi maknanya memang semua skrip ada dalam ni memang ada tema
kekeluargaan contoh ataupun hanya 10 je skrip yang tema kekeluargaan. Jadi awak
boleh ambik contoh daripada tu 5 contoh ke 10 contoh ke bukti itu terpulang
kepada penyelia kata letak semua letaklah semua jadi letakkan ditengah-tengah
tuliskan skrip SK dia punya coding SK1. Jadi kita tahulah bahawa keseluruhan data ini data yang kita letak
bukti ini merupakan mempunyai tema kekeluargaan jadi setelah letak SK1
kekeluargaan jadi buat huraian disini. Jadi maknanya sekarang SK1 di atas okey
hurai-hurai apa dia apa tema kekeluargaan bukti tu dah ada dekat sini jadi kita
huraikan daripada bukti itu dan juga di sini setelah awak buat huraian sini dan
bukti sini awak boleh terus boleh buat sokong jadi awak boleh buat sokongan
daripada kajian daripada bab 2 jadi bukti dari tema tu okey kajian ini ataupun
bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh sapa-sapa yang awak ambik daripada
bab 2. Sokong ni juga macam ingat ya kajian daripada lima tahun kebelakang
jangan nak kena ambil dari tahun 1980an pula kan tak perlu jadi yang ini.
Seterusnya, setelah dah buat huraian daripada ni masuk lagi benda yang sama
SK15 contoh dia ha jadi kemudian terus buat huaraian. Jadi yang ini tidak ada dalam bentuk jadual
tetapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat letakkan
ditengah-tengah pastikan yang ini awak kena pastikan dia sama dan juga bila
letak bawah ini juga sama dia punya line dia. Kemudian huraian dia lebih kurang
sama satu perenggan atau dua perenggan. Ini baru satu tema dan seterusnya kalau
awak nak buat kalau pensyarah kata okey buat saya nak awak buat 5 tema atau pun
tiga tema terpulang kepada pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada
berapa tema yang menyerlah yang awak dapati. Tapi jangan tinggalkan pula nanti
karang tiba-tiba pemeriksa kata eh saya dapati skrip 18 ini memang ada tema
sekian sekian sekian. Tapi awak tak jelas pun dalam ini. Ha yang ini awak kene
bersedialah sebab itu awak kene pastikan dulu berapa tema dan juga kalau awak
rasa tema itu awak nak buat 3 sahaja atau 5 sahaja pastikan awak letak dalam
batasan kajian bahawa awak cuma analisis 5 tema sahaja dan beri justifikasi mengapa pilih lima
ha kalau taka da justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak
semua tema yang terdapat dalam skrip ini. Jadi yang ini ingat ya lagi sekali
berbeza huraian dia seperti biasa apabila kita buat apa nama dia huraian dalam
bab 4 ini kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana. Penanda wacana ni
penting supaya kelihatan seperti penulisan akademik ya. Yang kedua macam
sebelum ini setelah kita dah hurai objektif satu kemudian pastikan kita ada
kita punya 4.2.3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks jadi kalau 4.2.3
rumusan. Seperti biasa rumusan ini walaupun dalam ini kita dah ada sokongan
tiap-tiap satu kita dah buat sokongan boleh juga satu cara yang mana yang ini
kita buat saja huraian dah habis huraian kita letak dalam rumusan kita rumus
apa yang ada dalam objektif satu dan di sini kita boleh letak dan kita boleh
sokong kajian dalam bab 2 dan juga kita
sokong teori.
Ha itu ada dua cara. Ha jadi satu cara tadi kita letak sokong dalam
setiap huraian analisis terhadap yang kita punya data dan terus sokong ha
kajian-kajian yang lepas dan juga sokong teori. Kedua kita boleh letak kesemua
dalam rumusan dan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian kita dekat sini
dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun kebelakang dalam bab 2 dan juga
sokong teori. Rumusan ini biasa dia tak perlu banyak sebab kalau kita dah
banyak kita dah macam seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4
tak mahulah macam itu. Jadi kita kena rumuskan apa keputusan dari segi
kandungan, apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan untuk konteks apa dia
apa dia , dia punya rumus yang makna ringkaslah rumusan ni kemudian kita terus
sokong dengan teori iaitu maknanya kita tulis dekat sini rumusan kita buat
sokongan ha okey ayat tu seperti biasa yang macam saya kata kajian ini selari
hampir sama ataupun kajian ini menyokong ataupun adalah awak nak letak
perkataan apa nama negatif contohnya kajian ini didapati namun ia berbeza
dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian jadi boleh juga.
Jadi maknanya ada dalam rumusan ini ada kita akan dapat lebih kurang 4 5 nama
ha daripada kajian yang dalam bab2 itu. Itu yang menyebabkan kita kena kaji
kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk kepada apa yang
terdapat dalam bab 2 itu amat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga
yang ketiga apabila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data
yang lengkap. Kalau data tu tak cukup maknanya memang pemeriksa akan eh ni
kenapa awak ada bagi 5 contoh je mana pergi contoh yang lain walaupun memang
awak letak semua data-data ni yang ini
skrip ini awak dah letak dekat belakang walaupun ha dah letak dekat belakang
tapi pemeriksa akan baca eh ni saya dapati bahawa ada ni kenapa awak tak letak
dalam ni bersedialah dengan jawapan.
Jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk dalam
video lain tetapi ini secara ringkas sahaja ya. Jadi maknanya pastikan semua
bukti terdapat dalam bab4 ini supaya tiada lagi persoalan tentang mana pergi
data tu mana ni kenapa awak tak masukkan
awak tak masuk pun dalam batasan kajian ha jadi awak tak bataskan. Bila tak
bataskan sepatutnya data ada dalam ni. Jadi bersedia dengan jawapan dan serupa
juga analisis untuk objektif kedua sama juga cara dia ini. Jadi awak boleh letak
masukkan dia ke dalam buktinya dan seterusnya huraian tiap-tiap satu. Huraian
tak bolehlah ringkas sangat sebab ini kita punya bab dan juga ada juga pelajar
dia buat cara begini objekti satu dia buat cara begini masukkan data dekat
tengah makna taka da dalam bentuk jadual lah masuk dekat tengah.
Kemudian, objektif kedua dia buat dalam jadual boleh bermakna kita
nampak perbezaan dia antara objektif satu dalam bentuk ini objektif kedua dia
buat dalam bentuk kajian boleh juga. Pokoknya sekarang terpulang kepada
pelajar, pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun
macam contoh penyelia kata eh awak letak macam nilah terpulang. Ha jadi
terpulang kepada pelajar dan juga penyelia awak sendiri jadi saya rasa ini yang
lain itu hampir sama dengan macam mana kita nak buat analisis kajian. Jadi
ingat ya macam saya kata kalau misalnya dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40
halaman bab2 40 halaman ini untuk master kalau dia buat dua objektif ataupun
pelajar bacelor ataupun pelajar diploma tetapi kalau misalannya pelajar phd
pelajar master yang memang pensyarahnya atau penyelianya suruh buat tiga
objektif tamabah lagi satu ingat ya ini minima 40 40 40 halaman jadi kalau
misalannya awak rasa awak nak lebih sikit tapi pastikan ia seimbang sama ya seperti
ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif macam saya ulang sebelum
ini ya. Kalau tiba contoh buat ini 20
halaman ini 50 halaman tiba-tiba yang objektif tiga alah 5 je lah halaman tak
boleh. Sebab ini menunjukkan tiada kepentingan untuk objektif 3 dan kurang
kepentingan bagi objektif satu objektif dua ni macam terlebih-lebih pentingnya
jadi menunjukkan awak punya kajian ini cara awak nak analisis itu tidak
mencukupi jadi ini tidak boleh langsung pastikan ia sekata ataupun seimbang
kalau misalnya awak nak lebih ini 41 ini 38 ini 43 bolehlah diterima hampir
sama tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini dan juga bayangkan kita pelajar
contoh pelajar master phd tak bolehlah terlalu sikit ha saya jumpa ada juga
saya jumpa sebagai pemeriksa dia punya objektif satu dia ada cuma 20 okey
tiba-tiba objektif dua ada 2 objektif tiga ada 1 sebab dia kata nak
menyenaraikan sahaja tak boleh ya tak boleh.
Ini dah tahap master phd mana boleh huraian bab 4 ada banyak ni
sahaja tapi kita bila tengok tesis itu tebal mana datangnya tebal kita
sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang dia banyak dalam bab 3 tak tahu
kenapa sampai bab 3 sampai banyak sedangkan bab 3 sepatutnya lebih kurang 8
hingga 10 halaman sahaja yang ini bab 4 ini penting yang ini menunjukkan kita
punya kajian selama-lama bertahun-tahun belajar ini yang kita dapat inilah yang
kita bukti yang kita dapat sebab itu kajian kita. Kajian kita berbeza dengan
semua orang kajian dalam satu dunia ni. Sebab itu kita kena bangga bahawa dalam
keputusan perbincangan kita dalam bab 4 ini kita ada halaman yang sebanyak ini.
Ingat ya minima minima minima. Jadi kalau nak beza sedikit boleh tetapi ketara
tidak boleh sebab kita nak pastikan bahawa bab 4 ini penting. Inilah yang menunjukkan
keputusan kajian kita. Jadi ini perlu ambik kira penanda wacana perlu ambik
kira rumusan perlu ada sokongan perlu ada dari kajian dalam bab 2 mesti kita
ambik daripada lima tahun kebelakang dan mesti ada kaitanlah tiba-tiba
janganlah kita sokongnya tapi tengok nila kita rujuk balik dia ada langsung dia punya kaitan
diantara kajian itu dengan kajian ini ha nak juga bukti kitalah bukti kita yang betul-betul letak ini memang betul-betul
bukti ini dan mencukupi bukti kita ya.
Teks terjemahan:
Results and discussions. Annual analysis - 2 (Chapter 4)
We begin with chapter 4, chapter 4 of the decision and discussion
section. So before this I have explained about chapter 4 results and discussion
and how to analyze the data using tables. But this one we have another
different way so the same title which is chapter 4 results and discussion. 4.1
we put the introduction as I explained before all the chapters must have an
introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what is
contained in this chapter. Remember, if we do at length in this introductory
chapter, it will make it look like a study highlight. So in this introduction
there is no need for a reference because make when we have a reference we
finally will be like not chapter 4. Because this chapter 4 we will analyze the
data so next we go into 4.2 this usually we will refer to our objectives. I
give an example of this objective, the objective of the study which is about
the texture discourse of the animated script of folklore. So in fact this
chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social science to science
to technology to everything is almost the same for how we want to write in
chapter 4. So here if we look here the objective is to identify the textual
discourse as usual we will place it have a sentence in that objective. So the
textual discourse of the sentence without using this initial word is to
identify or analyze so this one make sure not to place it here because
sometimes this student goes to identify the textual discourse blah blah blah
near the unnecessary end. So now after the textual discourse we continue to if
we look at the theory that was previously the theory that has been explained
before if we look yes we look at the theory of discourse analysis in this we
have our content starting with the content but before that before we want to
enter this data this textual discourse we explain here the preface what is the
meaning according to Normaliza Abd Rahim the textual discourse is divided into
3 elements blah blah blah continue. We give an explanation so that the examiner
will understand what we should want to analyze. So when we enter the content
here we here explain also have to explain a little what the meaning of the
content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019).
Then, after that this is different from before that we used the
table before but in fact we can use another way. So for example, this content
that we got before we got from the script yes we say script 1 to script 30. So
you have arranged all the scripts up to 30 for our coding system coded it 1 to
30. So we understand what it means or the script we are actually referring to.
So here right now for example in our content there is a theme so that theme we
can put an example in the script we find in script 1 we put we have in the
middle make sure it is different this is in the middle because this sentence is
here to this side so he has proof we put the middle part and usually we put it
in italic so put it in the middle and then here is an example of his sentence
which is proof from the script earlier then we can put below SK 1 an example of
him from script number one. This sentence shows that shows the theme found in
the script. So you can arrange a theme for example like I said a theme about
family you can give five examples. So that content means that 4.2.1.1 theme for
example family. So it means that all the scripts in this have an example family
theme or only 10 scripts that have a family theme. So you can take an example
from that 5 examples to 10 examples to the proof is up to the supervisor of the
word placement all put everything so put it in the middle write the script SK
he has coding SK1. So we know that all this data the data that we put this
evidence is has a family theme so after placing SK1 family so make a
description here. So the meaning is now SK1 above okay explain what he is what
the family theme of the evidence is already near here so we explain from the
evidence and also here after you make a description here and the evidence here
you can continue to make support so you can make support from the study from
chapter 2 so the proof from the theme is okay with this study or the proof of
this family theme is supported by whoever you take from chapter 2. Support this
also like remember yes study from the last five years do not want to take from
the 1980s right? There is no need for this one. Next, after making a
description of this, enter the same thing SK15 for example, he ha so then
continue to make a description. So this one is not in tabular form but the
difference is that we put the data that we can put in the middle make sure that
this one you have to make sure he is the same and also when you put it below it
is also the same he has his line. Then his description is more or less the same
as a paragraph or two paragraphs. This is just a theme and then if you want to
make it if the lecturer says okay for me I want you to make 5 themes or even
three themes depending on the student he finds from this script there are many
outstanding themes that you find. But do not leave it later, coral, suddenly
the examiner said, eh, I found that this 18 script has a theme so much. But you
are not even clear in this. Ha, you are here, be prepared, that is why you are
here, first make sure how many themes and also if you think the theme you want
to make only 3 or 5 only, make sure you put in the limitations of the study
that you only analyze 5 themes and justify why choose five ha if taka da
justification can not really mean you have to put all the themes in this script.
So this one remembers yes once again his description is different as usual when
we make what his name is the description in this chapter 4 we need to make sure
that we have a discourse marker. This discourse marker is important to look
like academic writing yes. The second is like before after we have explained
the objective one then make sure we have 4.2.3 for example because 4.2.2 is the
context so if 4.2.3 formulation. As usual, this formula, even though in this we
already have the support of each one, we have made support, it can also be a
way in which this we just do the description, we have finished the description,
we put in the formula, we formulate what is in objective one and here we are
can be placed and we can support the study in chapter 2 and also we support
theory.
Ha there are two ways. Ha so one way we put support in every
description of the analysis on which we have data and continue to support ha
previous studies and also support theory. Second we can put it all in a summary
and then we formulate what our research results are near here and we continue
to support the study of the last five years in chapter 2 and also support the
theory. This formula is normal, he does not need much because if we have a lot,
we are like copying what we have written in chapter 4, we do not want that. So
we have to formulate what the decision is in terms of content, what theme is
there then we make a formula for the context of what he is, he has a formula
whose meaning is simple this formulation then we continue to support the theory
that means we write near here our formulation for support ha okey sentence tu
as usual as I said this study is almost the same parallel or this study
supports or is you want to put a word what is a negative name for example this study
is found but it is different from the findings of the study from the study of
so many people so it is also possible. So the meaning is in this formula there
we will get about 4 5 ha names from the study in the chapter 2. That is why we
have to study this study to be of better quality and also indeed we refer to
what is found in chapter 2 is very important. So the discourse markers,
summaries and even the third when we make an analysis make sure our analysis
has complete data. If the data is not enough, it means that the examiner will
do this, eh, why do you have 5 examples where to go to another example, even
though you did put all this data, this script you have placed near the back,
even though it is located near the back, but the examiner will read eh ni I
found that there is ni why you do not put in ni be prepared with the answer. So
this is about how to coding data later I will go into another video but this is
just a brief yes. So it means make sure all the evidence is in this chapter 4
so that there is no more question about where the data went, why did you not
include you, you did not even enter the study limit ha so you did not limit. If
there is no limit, the data should be in this. So be prepared with answers and similar
is the analysis for the second objective the same way he is. So you can put him
in the proof and then the description of each one. The description should not
be very simple because this is why we have a chapter and there are also
students who do it this way.
Then, the second objective he made in the table can mean we see the
difference he between the first objective in this form the second objective he
made in the form of study can also. The point is now up to the students,
students feel this will allow the examiner to understand easily or like the
example of the supervisor said eh you put it like nilah is up to you. So it's
up to the students and also your own supervisor so I think this other one is
almost the same as how we want to do the analysis of the study. So remember yes
like I said if for example in chapter 4 for the analysis of chapter 1 40 pages
chapter 2 40 pages for the master if he makes two objectives or bachelor
student or diploma student but if for example phd student master student who is
his lecturer or supervisor told to make three objectives tamabah again one
remember yes this is a minimum of 40 40 40 pages so if for example you think
you want a little more but make sure it is equally balanced yes like this shows
the importance for each objective like I repeated before yes. If there is an
example for this 20 pages, 50 pages suddenly the objective of three allergies
is 5 pages. This reason shows no importance for objective 3 and less importance
for objective one objective two is more important so it shows you have this
study the way you want the analysis is not enough so this can not directly
ensure it is even or balanced if for example you want more this 41 this 38 this
43 can be accepted almost the same but can not be too obvious like this and
also imagine us students example master phd students can not be too little ha I
found there is also I found as an examiner he has one objective he has only 20
okay arrive- arrive objective two there are 2 objectives three there is 1 cause
he said want to list only can not yes can not.
This is the level of master phd where can the description of
chapter 4 have a lot of this only but we when looking at the thesis is thick
where it comes thick we think it must be chapter 4 apparently he has a lot in
chapter 3 do not know why up to chapter 3 to much while chapter 3 should about
8 to 10 pages only this chapter 4 is important this this shows we have a study
for many years of this study that we get this is what we proof that we get that
is why our study. Our study is different from everyone else's study in this one
world. That is why we should be proud that in the results of our discussion in
this chapter 4 we have this much page. Remember to say the least. So if you
want to be a little different, you can, but obviously not, because we want to
make sure that chapter 4 is important. This shows the results of our study. So
this needs to take into account the discourse markers need to take into account
the formulation needs to have support needs to be from the study in chapter 2
we must take from the last five years and there must be a connection suddenly
we do not support it but look at the nila we refer back he has a direct
connection between the study and this study ha want also the proof we are the
evidence that we really put this is really this evidence and enough evidence we
yes.
Rujukan:
Normaliza Abd Rahim (2020). Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual - 2 (Bab 4) #JomTulisTesis. Dicapai pada 9 Januari 2021 daripada https://www.youtube.com/watch?v=wYCr_4bKfxM
BUKTI KEHADIRAN PADA MINGGU 11
No comments:
Post a Comment